21.10.2016

WITAMINA A

Zapotrzebowanie:

KOBIETY (od 19 roku życia): 700 mcg*
CIĄŻA: 770 mcg*
LAKACJA: 1300 mcg*

MĘŻCZYŹNI (od 19 roku życia): 900 mcg*

*mikrogramów ekwiwalentu retinolu (RE) - jednostka w jakiej wyrażane jest zapotrzebowanie na witaminę A

Przykłady źródeł w przeliczeniu na porcję:
(podane wartości obniżone o 10% biorąc pod uwagę straty związane z przechowywaniem i obróbką kulinarną)




Inne źródła (zawartość wit A/100 g produktu):

brzoskwinia (99 mcg)
morele (254 mcg)

szparagi (101 mcg)
pomidor (107 mcg)
kapusta pekińska (149 mcg)
sałata (192 mcg)
dynia (496 mcg)
szczypiorek (567 mcg)
boćwina (670 mcg)
jarmuż (892 mcg)

tuńczyk świeży (450 mcg)
węgorz świeży (980 mcg)

WCHŁANIANIE WITAMINY A JEST MOŻLIWE JEDYNIE W OBECNOŚCI ŻÓŁCI ORAZ ENZYMU TRAWIĄCEGO TŁUSZCZE (LIPAZY TRZUSTKOWEJ)
SAŁATKA BEZ OLEJU/OLIWY/NASION/ORZECHÓW (JAKIEGOKOLWIEK ŹRÓDŁA TŁUSZCZY) NIE JEST WARTOŚCIOWYM ŹRÓDŁEM TEJ WITAMINY

ROLA WITAMINY A:
  1. Utrzymuje prawidłowy stan włosów, skóry i paznokci. Odpowiada za prawidłowe wytwarzanie kolagenu oraz prawidłowe funkcjonowanie komórek nabłonkowych.
  2. Zapewnia normalny wzrost kości i zębów. Reguluje aktywność komórek tkanki kostnej.
  3. Chroni nabłonek układu odpornościowego przed drobnoustrojami.
  4. Bierze udział w odbieraniu bodźców wzrokowych. Bierze udział w powstawaniu rodopsyny.
  5. Ma wpływ na płodność. Bierze udział w rozwoju komórek rozrodczych.
  6. Ma działanie antyoksydacyjne. Chroni przed szkodliwymi wolnymi rodnikami, które między innymi przyspieszają starzenie oraz mogą przyczyniać się do powstawania nowotworów.
OBJAWY NIEDOBORÓW:
    • nocna ślepota
    • kseroftalmia "suche oczy"
    • obniżenie odporności
    • łamliwe, wolno rosnące włosy i paznokcie
    • zahamowanie wzrostu u dzieci
    • upośledzenie funkcji rozrodczych
    • bardzo przesuszona skóra

Przyczyny niedoborów:
  • niskie spożycie tej witaminy
  • niskie spożycie tłuszczy
  • zaburzenia wchłaniania i metabolizmu
CZY SUPLEMENTACJA WITAMINY A MA SENS?

Niedobory witaminy A występują bardzo rzadko. Bez udowodnionego badaniami biochemicznymi niedoboru tej witaminy lub występowaniu niektórych chorób, suplementacja może nie przynieść żadnych efektów, co więcej - może zaszkodzić!! Witamina A w nadmiarze jest związkiem toksycznym - może powodować drażliwość, zaburzenia ze strony układu pokarmowego, świąd skóry, bóle głowy, a w ciężkich przypadkach nawet utratę włosów, bóle stawów, śpiączkę, zwłóknienie wątroby czy wodobrzusze. 

Pojedyncza dawka toksyczna: ponad 200 mg (200 000 mcg) - możliwa w zasadzie tylko przy dodatkowej suplementacji.

Zdjęcia: www.ilewazy.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz