31.08.2016

MALINY - CO WARTO O NICH WIEDZIEĆ?

Maliny, słodkie i pyszne owoce lata.  Są cudownym dodatkiem do jogurtów, owsianki, można z nich przygotować sos do lodów, dżem czy rozgrzewający sok/syrop na zimę. Sezon na maliny rozpoczyna się w lipcu, choć niektóre odmiany dojrzewają dopiero we wrześniu. Co takiego ciekawego kryje się w tych owocach?

Źródło: http://www.fit.pl/

Porcja 120 g (ok. 1 szklanka):
Wartość energetyczna: 35 kcal
Białko: 1,5 g
Tłuszcz: 0,4 g
Węglowodany przyswajalne: 6,4 g
Błonnik: 8 g

Maliny charakteryzują się wysoką zawartością błonnika (minimalne zalecane dzienne spożycie wynosi 25 g). Głównie jest to błonnik nierozpuszczalny, który:

- pobudza wydzielanie śliny działającej ochronnie na zęby;
- wiąże nadmiar kwasu solnego w żołądku;
- wzmaga wydzielanie gastryny (hormonu, który m.in. sygnalizuje sytość);
- wpływa na zwiększone wydzielanie soków trawiennych;
- pobudza perystaltykę i ukrwienie jelit.

Porcja tych owoców daje nam solidną dawkę WITAMINY C (50% RDA*), która oprócz ogromnego wpływu na układ odpornościowy:

- zapewnia szczelność naczyń krwionośnych;
- chroni przed szkodliwymi wolnymi rodnikami;
- bierze udział w syntezie kolagenu;
- na wpływ na stany zapalne organizmu.

W mniejszych ilościach maliny dostarczają nam dawkę: POTASU (5% RDA*), MAGNEZU (8% RDA*), ŻELAZA (5% RDA*), CYNKU (5% RDA*), MIEDZI (25% RDA*), KWASU FOLIOWEGO (9% RDA*), WITAMINY B2 (7% RDA*) oraz  B6 (6% RDA*).

Maliny mają niski indeks glikemiczny  (IG=25) i  ładunek glikemiczny w 120 gramach (ŁG=1,6). Porcja takich owoców spowoduje bardzo niski wzrost glukozy we krwi. Maliny to odpowiednia słodka przekąska dla osób z cukrzycą czy też stanem przedcukrzycowym. Osoby dbające o linie lub też odchudzające się, również powinny sięgać po produkty o niskim IG i ŁG.

Owoce te są bogatym źródłem antyoksydantów. Zawierają m.in. kwas elagowy, który ma działanie: 

- antybakteryjne,
- antywirusowe,
- przeciwbólowe,
- uspokajające,
- obniżające ciśnienie krwi.

Odpowiednia dawka antyoksydantów w diecie m.in. opóźnia starzenie się organizmu, a także chroni przed powstawaniem nowotworów.

Przechowywanie: maliny zachowują świeżość w lodówce przez około 2 dni.

Zamrażanie: maliny należy delikatnie opłukać, osuszyć, rozłożyć na tacy i w ten sposób włożyć do zamrażalnika. Dopiero kiedy zamarzną należy je przełożyć do woreczka i tak przechowywać nawet do roku czasu.

Pamiętajmy, aby zawsze je delikatnie myć przez spożyciem, zanieczyszczone maliny mogą przenosić chorobę pasożytniczą!

*RDA - rekomendowane dzienne spożycie, w tym przypadku dla kobiet 31-50 lat

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz